Конспекти уроків 5 кл

Українська література            5 клас
Тема:Урок позакласного читання. Неповторний світ дитинства у творі Т.Щербаченко « Пуп Землі, або як Даринка світ рятувала
Мета: ознайомити учнів із цікавими сторінками життя та творчості Т.Щербачанко,викликати інтерес до читання її творів;розвивати навички художнього аналізу твору, виразного читання,висловлення власних суджень з приводу прочитаного, уміння глибоко розуміти мотиви вчинків головної героїні; виховувати  ціннісне ставлення особистості до мистецтва,до родини,до себе.
Обладнання: книжка Т. Щербаченко «Пуп Землі, або Як Даринка світ рятувала», фразеологічний словник, малюнки учнів,завдання для  роботи в парах.

Хід уроку.
І.Організаційний момент
Метод «Прогноз погоди».(Кожен учень визначає своє емоційне налаштування на урок у градусах: від-12 до +12 .)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Бесіда.
-Що таке дитинство?
-Підберіть епітети до слова дитинство.
-Чи вдало ви відтворили  на малюнках найпрекраснішу пору  в житті кожної дитини?
2.Створення галереї   малюнків «Дитинство-безтурботна пора».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-Сьогодні ми з вами  полинемо у світ дитинства  надзвичайно винахідливої дівчинки Даринки ,яка здатна на все: підсунути свиню нареченим,викинути коники,сплутати дивака з маніяком, навіть упоратися з пупом Землі. А допоможе нам у цьому письменниця Тетяна Щербаченко та її книга «Пуп Землі,або Як Даринка світ рятувала».
ІY. Формулювання  учнями теми та мети уроку.
 Y.Вивчення нового матеріалу
1.Проблемне питання.
-Чи важко писати для дітей?
2.Рубрика «Знайомства»
-Хто ж ця людина,яка завдяки своїй творчості не залишає  байдужими не лише дівчаток,а й хлопчиків,не кажучи вже про батьків?
Презентація
1) слайд.Життєвий шлях.
Народилася на Луганщині в родині вчителів.Має двох доньок.
2 )слайд.Творчий шлях.
Поетичні збірки: «Русалії», «Змієлов».
Енциклопедія для дівчаток «Панночка».
Оповідання для дітей« Пуп Землі,або Як Даринка світ рятувала».
Роман для дорослих «Мій Роман»
3) слайд.Перемоги.
Енциклопедія «Панночка»-2 місце в рейтингу «Книжка року-2007»
4) слайд.Світ професій.
Вчитель,журналіст,книжковий оглядач,редактор дитячого журналу «Соняшник»,член Асоціації українських письменників.
5) слайд.Плани на майбутнє.
Написати дитяче «етнографічне фентезі» на основі української міфології.
-Якою ви уявили цю людину?
-Давайте порівняємо уявне з реальністю.(Демонстрація фотографій Т.Щербаченко.)
3.Бесіда за змістом твору
-Чи сподобався вам твір «Пуп Землі…»?
-Як ви зрозуміли назву?
-Ізскількох розділів складається книга?
-Давайте спробуємо зрозуміти мотиви дитячих вчинків героїні.
4.Гра «Задай запитання головному герою твору»
(Один із учнів класу за бажанням виступає в ролі Даринки).
Варіанти запитань:
-З якими диваками познайомив тебе Антін?
-Як ти врятувала світ?
-У яку гру ти любила гратися з Микитою?
-Як називала тебе мама,коли ти вередувала?
-Чому мама часто не впізнавала своєї донечки?
-  Ким ти  мріяла стати?
-Чому ти вирішила скупати порося?
-Чим саме тобі сподобався подарунок діда Мишка?
-Чому ти Івана Чорного прийняла за злочинця?...
5.З’ясування значення імені Даринка.
-У дитинстві Тетяна Щербаченко недолюблювала своє ім’я,тому що вже тоді здогадувалася:як корабель назвеш,так він і попливе. А ім’я Таня було на той час надто просте і дуже поширене. А письменниця переконана-ім’я справді впливає на долю людини.
-Що ж містить у собі ім’я Дарина?
(Корінь Дар-дарувати людям щастя,радість,добро.)
6.Гронування
винахідниця        «пуп Землі»     рятівниця     «викидає коники»    кумедна


                                          Даринка

детектив      школярка           непосидюча      розумна    любить читати
7. Складання порівняльної таблиці 
-Чи схоже ваше життя на Даринчине?
Я та Даринка
Спільне
Відмінне

8. Вправа «Втрачена послідовність»
Відновити послідовність розкиданих ілюстрацій до твору.
9.Робора в парах. З’ясувати значення фразеологічних зворотів,використаних у творі.
Утерти носа-
Викидати коники-
Узяти реванш-
Як Пилип із конопель-
Підсунути свиню-
Збити з пантелику-
Пуп Землі-
Потрапити в халепу-
Ні в сих ні в тих-
Бити байдики-
10.  Диспут «Вибір професії».(Виразне читання уривків із твору.)
Даринка-дресирувальниця?
                 -вчитель?
                 -винахідниця?
-Який винахід вам сподобався найбільше?
-А який винахід врятував би всіх людей планети?
11.Конкурс на кращий переказ уривка, що найбільше сподобався.
YІ.Підсумок уроку.
1)Бесіда.
-Який життєвий урок ви взяли для себе із твору?
Дитинство буде крокувати за вами все життя.Пам’ятайте про час дитинства,не забувайте цей чарівний світ дитячих літ.Нехай вашими супутниками будуть доброта,співчуття,милосердя,турбота.
2) Метод «Прогноз погоди».
Кожен учень визначає емоційний стан у градусах,звіряє,чи змінився він протягом уроку.
YІІ.Домашнє завдання.
Написати листа Даринці ,в якому розповісти про світ своїх захоплень.

Урок української мови  5 клас
Тема: ЗВУКОВЕ ЗНАЧЕННЯ ЛІТЕР Ї, Є,Ю, Я.
Мета: формувати вміння визначати звукове значення букв ї, є, ю, я, встановлювати співвідношення між звуками й літерами у словах, передавати слова звукописом; розвивати увагу, пам'ять, творчі здібності, збагачувати словниковий запас учнів, формувати навички роботи зі словником; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: таблиці «Український алфавіт», «Звукове значення букв ї, є, ю, я», орфографічний словник, роздавальний матеріал (картки) .
ХІД УРОКУ:
І.Організаційна частина.

IІ.      Актуалізація опорних знань.
1.Перевірка домашнього завдання.
Вправа 207(записати в алфавітному порядку назви областей України).
2.Дубль-диктант.
Століття,Дніпро,не читає,по-третє,смієшся,женеться,льон,журнал  «Пізнайко»,лінощі,котик Мурчик,Микола Петрович,ненавидіти,серйозний.
3.»Аукціон знань».
(Один учень відповідає на поставлені запитання   вчителя та учнів класу.)
ІІІ.Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
•      На попередньому уроці ми побували у країні, яка називається Графікою. Пригадайте, як звуться мешканці тієї країни? (Літери).
• Скільки їх там проживає? (33).
Єй інша, така ж незвичайна країна Фонетика. Хто в ній мешкає? (Звуки).
Уявіть собі, що якось мешканці країни Графіки (літери) виявили бажання поїхати в гості до звуків у Фонетику. Прибувши до цієї чудернацької країни, кожна літера почала шукати собі пару - звук, що їй відповідає. Букву А радо зустрів звук [а], літеру Б щиро вітав звук [б], В заприятелювала із звуком [в]... А от літер ї, Є, Ю, Я ніхто чомусь до себе не запрошував. Самотньо блукали вони заплутаними доріжками Фонетики, чекаючи, коли ж і їм посміхнеться доля.
-         Проблемне запитання.
Як ви вважаєте, чому саме ці літери були обділені увагою звуків?
Отже, завдання сьогоднішнього уроку  незвичне і  непросте- розкрити таємницю букв  я,ю,є,ї.
ІY.Засвоєння нового матеріалу.
1.Бесіда.
• Сполуки яких звуків позначають на письмі букви:
Я у словах яр, лінія? Ю у словах юний, мрію? Є в словах єдиний, моє?Ї в словах їжак, свої?
•      Чи можуть літери я, ю, є передавати на письмі один звук, пом'якшуючи при цьому попередній приголосний? Наведіть приклади таких слів.

2.Виконання проблемного завдання на дошці та в зошитах.
Чітко вимовте записані на дошці слова, передайте їх звукописом (фонетичною транскрипцією). Спробуйте побути дослідниками: зробіть висновок щодо того, коли : букви є, ю, я позначають сполучення звука [й]з відповідним голосним, а коли - один голосний звук  і м'якість попереднього приголосного.
Ясний, течія, граю,ряст,сім’я,єнот,дрючок.
Запитання: - Яке з записаних слів є найважливішим для кожної людини?
-Якими прикметниками ви б охарактеризували б свою сім’ю?

3.Робота з опорною таблицею «Звукове значення букв ї ,є, ю, я».


4.Інтелектуальна п'ятихвилинка.
Передані звукописом слова запишіть літерами. Складіть з ними словосполучення.
Наприклад: [сад] — яблуневий сад; [с'ад'] — сядь на стілець.
[лук], [л'ук], [мал'.а], [мала], [с'уди], [суди].

5.Виконання завдань за рівнями диференціації.(з використанням роздавального матеріалу)
І рівень.
Знайдіть   і  підкресліть «зайве» слово, його «зайвість» обґрунтуйте.
Сяє, радість, зігріває, зеленіють, верб'яний.
Ярослав, Росія, троянда, квасоля, яблуко.
Моряк, будяк, бур'ян, немовля, остання.
Свято, бабуся, черешня, ялинка, буряк.
Будяк, ім'я, дзвякнути, чарівниця, дрючок.
Залюбки, дзюрчання, пелюстки, кров'ю, безлюдний.
Зацвітає, співає, росою, новою, ніччю.   
Ярема, маяк, доля, Єгор, їжак.        
Моряк, порядок, земля, Юля, тюль.
Микола, Яків, Ольга, Саша, Ніна.
їду, м'ята, Уля, бур'ян, юність.
М'ята, яр, арія, соня, юнга.
Віталія, жалю, маля, доля, Люся.
ІІ рівень

Випишіть в одну колонку слова, у яких літери ї, є,ю, я позначають два звуки, у другу - такі, що в них є, ю,я передають   один   звук   і   м'якість   попереднього
приголосного.
1.        Хліб-сіль їж, а правду ріж. 2. Щирая правда всюди  куток знайде. 3. Хто рано встає, тому щастя є. 4. Хто знання має, той і мур зламає. 5. Тяжко тому жить, хто не вміє дружить. 6. Раніше, аніж наказувати, навчись коритися. 7. Ставши правителем, умій керувати сами собою. 8. Вдариш шаблею заживе рано чи пізно, вдариш словом вічно ятритиме рана. 9. Не кажи не  вмію, а кажи навчусь (Народна творчість).
ІІІ рівень

Робота з орфографічним словником.
Випишіть з орфографічного словника по два слова, які починаються літерами ї, є, ю, я. Передайте звукописом  одне із виписаних слів.
7.Гра «Промінчик».
Назвіть слова, що починаються літерою я і закінчуються зазначеними літерами. Скільки звуків позначає в цих словах літера я? Назвіть ці звуки. Передайте слова звукописом.
8.Програмований диктант.
(Якщо літери я,є,ю в  словах позначають один звук,то ставимо цифру 1,а якщо два звуки-2.)
Школяр,пам’ять,юнак,подія,доля,явір,в’юн,єдиний,пісня,здоров’я,Юрій.

9.Гра «Будь поетом» (робота в парах).
Спробуйте скласти зі словами, що римуються, вірш, запишіть його. Підкресліть слова, у яких літери я, ю, є передають один звук та м'якість попереднього приголосного.
І в.     —...сіяє —... зігрває — ... радіють —... зеленіють
II в.    —...зацвітає —... співає . — ... пелюстки —... залюбки
V. Підбиття підсумків уроку.
1.Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Повернімось у нашу казку. Подумайте і скажіть, чи справедливо повелися звуки стосовно літер ї, є, ю, я? Які звуки повинні були запросити їх до себе? Чому? Свою відповідь проілюструйте прикладами.
VІ.Домашнє завдання.

Скласти розповідь про сім’ю,використовуючи слова з літерами я,ю,є,ї.

Немає коментарів:

Дописати коментар