Конспекти уроків 9 кл

Укр. літ. 9 клас
Тема.«Енеїда» .Національний колорит. Зображення життя всіх верств суспільства,утвердження народної моралі в дусі просвітительства.
Мета:допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст ,значення поеми «Енеїда» для розвитку нової української літератури,української мови,розвивати навички виразного читання ,аналізу ліро-епічних творів,висловлення  власної думки щодо прочитаного ,виховувати почуття патріотизму,національної  самосвідомості,пошани до духовних надбань нашого народу,почуття гумору.
Обладнання:портрет письменника,ілюстрації до поеми «Енеїда»,книжкова виставка різних видань «Енеїди»
Теорія літератури:бурлескно-травестійна  поема,пародія,алюзія,силабо-тонічне віршування.
                                        Хід  уроку
1.Організаційний момент
Висловте свій настрій за допомогою дієслів: хвилююсь, радію, чекаю, сподіваюсь, тривожусь.
  2.Перевірка домашнього завдання:
1)Робота в парах .Метод «Сітка Елвермана»
ТАК
                                           ЗАПИТАЛЬНИК
НІ
1. І.П.Котляревський – родоначальник нової української літератури?
2. Двадцять років він працював над славнозвісною «Енеїдою»?
3. Вищу освіту здобув у Львівському університеті?
4.Найбільшим захопленням Котляревського був театр?
5. Котляревський учителював на Львівщині?
6.  Поміщик Парпура за відома автора видав друком перші частини «Енеїди»?
7.»Енеїда» складається з 5 розділів?
8. В повному складі «Енеїду» видали після смерті автора?
9. «Енеїда» за своїм характером і природою значно відрізняється від поеми Вергілія?
10. Травестія – художній твір гумористичного характеру?
11. Бурлеск – різновид комічної творчості?
12.П’єси «наталка  Полтавка»,» Москаль-чарівник» забезпечили Котляревському славу драматурга?
           2)Складання «сюжетного ланцюжка» «Енеїди»
3.Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
1)Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Перегляньте репродукції картин. Який стосунок мають вони до теми нашого уроку?(Презентація )
2)«Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці я хочу дізнатися…, з`ясувати…, усвідомити… .
4.Виклад матеріалу уроку
 1.) Робота в групах.
I група. Що взяв І. Котляревський за основу сюжету "Енеїди"? В чому полягає оригінальність композиції?
(Довідка. Сюжет запозичив у Вергілія. Оригінальність композиції: у Вергілія — 12 частин, в Котляревського — 6; деякі епізоди опускає, а деякі розгортає у ширші картини; пекло і рай описує по-своєму; присутній дух українського фольклору, дії відбуваються в українських містах; введені епізоди з життя українських козаків, старшини, селянства, міщан, священиків, учнів; описи побуту українського селянства).
II група. Визначте тему "Енеїди", проблеми, які порушує автор.
(Довідка. Головна проблема — показ соціальної та моральної нікчемності сучасної авторові дійсності XVIII ст.Суспільно важливі проблеми: соціальна нерівність, захист рідної землі від ворогів, громадянський обов'язок, честь сім'ї, виховання дітей, дружба, кохання та ін.)
2). Літературознавча хвилинка.— Алюзія (лат. allusio — жарт, натяк) — художньо-стилістичний прийом, натяк, відсилання до певного літературного твору, сюжету чи образу, а також історичної події з розрахунку на ерудицію читача, покликаного розгадати закодований зміст. Подеколи вживається як особливий різновид алегорії, пов'язаної з фактами дійсності
Знайдіть приклад алюзії в поемі "Енеїда" І. Котляревського.
3)Опис страв  у поемі
Цитата (назва страви)
Коментар
Їли сім`яну макуху
Легка закуска
Свинячу голову до хріну
У слов`ян-язичників кабана приносили в жертву, з нього починали трапезу як з ритуальної страви
Локшину на переміну
Локшину подавали як легку страву, що подавалася між м`ясними.
Куліш
Густа юшка з пшона з олією чи маслом.
Лемішка
Страва з гречаного борошна, що подавалася з зажаркою.
Путря
Кутя з ячменю, полита житнім солодом, солодким квасом, настояна добу.
Лавинії к Петру мандрик

Корж з сиру з борошном та яйцями
Лубенського шмат короваю
Корито опішнянських слив, горіхів київських смажених, полтавських пундиків пряжених і гусячих п`ять кіп яєць.
Автор підкреслює велике життєлюбство українців
Висновок. Наїдки у всіх картинах бенкетування троянців автор перелічує в тій послідовності, у якій їх подавали на стіл. Звичайно, останніми подавали солодкі страви, послідовно: кожна наступна була солодша за попередню.
    Хотілося б звернути увагу на шанобливе ставлення в той час до їжі. Під час святкового бенкетування козаки могли кидати в грязь дорогі убори, сипати грішми, але ніколи не могли собі дозволити зневажливого ставлення до хліба, їжі взагалі.
4)Ігри. Розваги. Пісні. Танці.
Цитата
Коментар
У свинки грали
Розвага дітей, пастушків
Хрещик, горюдуб
Весняні ігри
Джгут, хлюст, візок
Картярські ігри
Дамки
Шашки

Горлиця
Давній український танець. Танцюють парою: юнак і дівчина(горлиця), танець супроводжується відповідною піснею.
Зуба затинали
Танець під сопілку
Санжарівка
Веселий танець, виконувався з приспівками.
Журавель
Весільний танець
5)Проект «Одяг українців»
В поемі перелічені різні елементи:
Кораблик, очіпок, кибалка… - головні убори
   Венера, так само, як і Юнона, одягає святковий убір української молодиці, але вишуканіший, як подобає богині, та ще й молодшій за віком, ніж Юнона.
Жінки мають яскравий колоритний одяг : кунтуш, звичайний і з усами люстровий, свита, кожух. До речі, юпка – верхній жіночий одяг,  подібний до демісезонного пальта. А ще дробушки, запаски, фартухи.
Висновок. Елементи одягу мають велике значення для розкриття образів. Наприклад, убори Дідони, виписані уважно, бо йдеться виключно про моральні якості, вдачу, життєві обставини: перед потенціальним женихом викладається найважливіше з народного погляду – якості молодої вдови як людини і хазяйки. Далі в усій поемі таку пильну увагу зустрінемо тільки один раз – при змалюванні майбутньої дружини Енея Лависії, народного ідеалу дівчини.
Факт : в поемі І. Котляревського згадано більше українських напоїв  і  страв ,ніж у праці М. Маркевича, який  досліджував  це питання. Це переконливо  доводить, що  «Енеїда» - твір  глибоко  національний.
Узагальнення:  «Енеїда» - енциклопедія  старожитностей – одяг, страви, побут.
6)Картинах пекла  і  раю 
7)Літературне  дослідження
Еней – втілення національного характеру, сформованого в часи козаччини. Втілює найкращі її риси: волелюбність, патріотизм, мужність, відвагу.
Робота  з текстом ( знайти цитати).
1.Самохарактеристика.
2.Авторська характеристика
3.На чому,, автор акцентує увагу, характеризуючи Енея:
Ø Добрий
Ø Турботливий
Ø Чесний
Ø Мужній
8)Актуальність поеми «Енеїда» для  сучасників»
Підібрати підписи для листівок  , взявши вислів з поеми. Трактувати концепцію
(-Любов к Отчизні , де герої, там вража сила не устоїть…»
-Де общеє добро в упадку, забудь отця,забудь і матку, лети…»)

 

 
5.Підсумок уроку.  Оцінювання.
Рефлексія.
-Чи втратила поема актуальність в наш час?
-Які вади суспільства й людини, висміяні письменником, притаманні і сучасним українцям?
Домашнє  завдання.
Намалювати карту подорожі  Енея.


Немає коментарів:

Дописати коментар