Конспекти уроків 7 кл

Урок української літератури      7 клас

Тема уроку. Урок позакласного читання .Прагнення кожної людини бути щасливою у творі Б.Лепкого « Цвіт щастя»
Мета уроку: проаналізувати зміст новели «Цвіт щастя», розкрити образ маленького хлопчика, головного героя новели, показати внутрішній стан; розвивати образне та асоціативне мислення;  навички виразного читання прозових творів;      виховувати   ЦСО  до людей  з високими моральними принципами.    
Обладнання: збірка творів Б. Лепкого, портрет Б. Лепкого.
Епіграф:
Справжнє щастя  не можна поза собою шукати . Воно  всередині  нас.
Г.Сковорода
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності .
З’ясування емоційної готовності учнів до уроку. Девіз:увага,організованість,взаємоповага і спілкування помножені на роботу дають знання)
-Саме ці якості потрібні будуть на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.«Біоргафічний квиток».(Робота  в групах)(Вибрати головуючого,секунданта,доповідача і секретаря)
-У метричних свідоцтвах пишуть,де людина народилася,і тільки не пишуть, для чого вона народилася. А ми з вами,діти, вже знаємо ,для чого прийшов у цей світ Б.Лепкий.(Діти заповнюють квиток основними віхами життя)
-У чому ж полягав сенс життя для Б.Лепкого?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.Моти вація навчальної діяльності. На сьогоднішньому уроці позакласного читання ми розглянемо новелу «Цвіт щастя», проаналізуємо її зміст, поговоримо про вічні загальнолюдські проблеми  й цінності: щастя, долю, материнську любов.
 Отже,сьогоднішній урок – це знову урок-зустріч з чудовою прозою Б. Лепкого.
ІУ.Виклад матеріалу уроку.
1.Проблемне питання.
-Що таке проза?
2.Метод «Мікрофон»
«Від зустрічі з прозовим твором  Б. Лепкого я очікую…..»
Сподіваюсь , що після уроку ви захочете ще більше дізнатись про прозу письменника, зацікавитесь нею.
3.З’ясування значення терміну новела.(Робота в зошитах)
Новела (від італ. Novella – новина) – близька до оповідання жанрова форма, яка відмічається чіткістю зображуваних подій , несподіваністю їх розвитку і розв’язки.
4.Опрацюваня ідейно-художнього змісту твору «Цвіт щастя».
1)Бесіда.
-Чи сподобалась вам новела?
-А чим саме сподобалась?
-Чи легко було читати твір, чи все ви зрозуміли?
-Запишіть кожен по одному питанню , яке виникло під час читання твору. Якщо протягом уроку не почуєте на нього відповідь, то задасте у кінці уроку.
2).Метод «Незакінчене речення»
Прочитавши назву твору, я …..
Подумав….
Відчув…
- Чому автор назвав новелу саме так?
-А як би ви назвали цей твір?
-Що є для вас щастя?
-Хто з вас може сказати , що він щасливий?
-Дайте визначення поняття щастя.
 Щастя – це почуття і стан повного вищого задоволення.
-Діти, кожен розуміє його по – своєму. Для одних – це родина, здоров’я, улюблена робота, захоплення, друзі, а для інших – гроші, слава, багатство. Тобто, скільки людей, стільки й думок….
3).Складання сенкану «Щастя».
1.Щастя
2.Омріяне,бажане.
3.Досягати,берегти, дарувати.
4.Людина-творець свого щастя.
5.Доля.
4).Обговорення змісту твору.
-Назвіть героїв художнього твору?
-Яким ви уявляєте малого хлопчика?
5).Інсценізація  уривка(розмова матері й сина)(-Як уявляють поняття щастя герої нашого твору?)
6).Обговорення інсценізації.
-Чи легко було пояснити дитині, що таке щастя?
-Чому мати говорить ,що цвіт щастя знаходиться за ставом?
  -Квітку якої  рослини в народі називають цвітом щастя?
-А що означають ці слова : «Тепер тобі і без цього добре»?
-Кожна мати своєму маляті бажає щастя , молиться за її гарну долю, тому що мати і дитина – це одна з най більших таємниць природи. З першої миті свого життя дитина бачить  лагідне обличчя матері , в якої бринить в очах щастя і тривога за долю своєї дитини.
-Що спонукає хлопчика йти шукати цвіт щастя?
_Чому мати не могла дати відповіді на запитання,які найбільше хвилювали її сина?
-Як ви розумієте епіграф?
Отже, щастя, на думку відомого філософа – просвітителя Г. С. Сковороди , слід шукати не за морями, не в царських палатах, а в наших думках, у нашому серці, в любові. Нашу власну долю ми повинні творити самі й водночас уміти побачити , що задовго до нашого народження попередні покоління подбали про наше щастя. Існує повір’я , що на небі загоряється зірка , коли народжується людина. Якщо ця зірка світить довго і яскраво, то й людина по землі іде впевненою ходою.
7).Виразне читання  уривків
-Які почуття охоплюють хлопчика під час мандрівки?
-Кого хлопчик зустрічає на своєму шляху?
8).Метод  «Незакінчене речення»
(Вода – це …..(плин життя)
-Що символізують лебеді?(символ вірності)
-Чому він просить лебедів крізь сльози?
-Чому лебідь не взяв хлопчика на крило?
-Отже, щастя не можна просто так спіймати , його потрібно заслужити . Кожен повинен дійти до щастя своєю дорогою , своїми добрими вчинками.
Як ви вважаєте , все , що відбулося з хлопчиком , було наяву чи уві сні? Доведіть свою думку.
7).Робота з таблицею.Знайдіть і запишіть у таблицю:
Реальне
Казкове
7).Словесне малювання.
З’єднайте стрілочками ті риси характеру з поданих,які притаманні хлопчикові.
                                                         Неслухняний
                                                              Лінивий     
                                                              Чесний
                                                             Егоїст
Хлопчик                                             Наполегливий
                                                             Сміливий
                                                         Фантазер
                                                       Любить рідних
                                                        Щирий
8.Метод дослідження.
Дослідіть , які кольори переважають у творі?
Яка роль кольору?( Символічне значення кольорів:Білий-чистота.Синій-чарівність.Зелений-любов.Чорний-таємниця. Червоний-символ роду.Жовтий-сонце.)
Чого більше  - радості чи смутку?
Що зрозумів хлопчик, ставши дорослим?
Чи вірив хлопчик у те , що робив.?
В яких рядках , на вашу думку, переконання в тому , що людина постійно прагне щастя?(зачитати)
А чому взагалі люди прагнуть щастя?
9.Міні – диспут
У кожної людини своє щастя?
10.Метод «Прес»
 Доведіть ,що твір «Цвіт щастя» - це новела …
-Ми з’ясували з вами і жанр твору.
  11.  Складання асоціативного куща .           
 Ви всі діти, а кожна дитина – то краплина великого серця України, тому ми створимо з вами  власну«квітку щастя».  На пелюстці квітки зазначте одну складову щастя,назвіть її і прикріпіть до дошки.
-Дорогі діти, щастя манить усіх. Ми щасливі, коли долаємо перешкоди і перемагаємо . Щастя різне:хороше, прекрасне, ніжне , чудове…
V. Підсумок уроку
-Чи справдались ваші очікування від сьогоднішнього уроку.
Метод «Мікрофон»
Чи досягли ми поставленої мети на початку уроку?
Чого вас навчила новела ?
Який урок життя ви взяли для себе?
До чого спонукає твір?
Чи всі отримали відповідь на своє поставлене питання?
-Діти, ви прийшли у цей світ, щоб жити гідно, робити добрі справи,залишити в пам’яті приємні спогади.
Своїм твором письменник закликає вас любити той край, де ви вперше побачили світ, любити людей, допомагати іншим , бути добрим, милосердним.
VI. Домашнє завдання
Скласти  і записати  власний «рецепт» щастя.



Немає коментарів:

Дописати коментар