Конспекти уроків 6 кл

Тема. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета: поглибити         й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, зокрема     про його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; ознайомити з новими граматичними категоріями; збагачувати активний словниковий запас учнів, розвивати зв'язне мовлення, творче і логічне мислення, образне уявлення,  пам'ять, увагу,  здібності працювати у творчих групах і самостійно, виховувати ЦСО до природи, її краси, любов до рідної мови, кмітливість, наполегливість та старанність у навчанні, культуру мовлення.
Тип уроку:урок  повторення з елементами поглиблення.
Обладнання: підручник, цифрова схема, таблиця “Іменник – самостійна
                   частина мови”, картки-опори, індивідуальні картки, “Чарівна
                   скринька”.          
Хід уроку
І.Організаційний момент.
У народі говорять «Слова щирого вітання дорожчі частування.»
-Діти,привітайте один одного,гостей. Усміхніться,і до вас прийде радісний настрій.Хочу,щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою.А людина лише тоді може бути задоволена,коли досягає певних успіхів,долаючи перешкоди,коли говорить : «Мені це вдалося.»Пропоную вам сьогодні на уроці  розкрити свої здібності.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. «Актуальне інтерв’ю.»
-У якому розділі вивчаються частини мови?
-На які групи поділяються частини мови?
-У чому полягає різниця між самостійними і службовими частинами мови?
-На які питання відповідає іменник?
-Наведіть приклади дієслів.
-Яка різниця між іменником і займенником?
-Якими членами речення найчастіше виступають відомі вам частини мови?
2.  «Корисні поради.»(Словниковий диктант).Кожен із вас дасть корисну пораду щодо написання слів.Працюємо ланцюжком.
Ярослав Мудрий,насіння,м’яч,кінь,ґава,журнал «Мурзилка»,щиглик,дзвінок,фабрика-кухня,водолаз,пів-Європи,СНД,пів’ящика,кінозал,Чигирин,синьо-жовтий.
3. Лінгвістична казка “У країні Морфології”.
         Лісовою стежкою, вкритою осіннім листям, крокував подорожній. Його манила до себе невідома країна. Ще здалеку він побачив табличку, на якій великими літерами було написано: “Морфологія”. Цікаво, хто живе у цій країні, які тут закони і порядки?” – з такими думками подорожній постукав у величезну браму, яка відразу відчинилася, і наш мандрівник потрапив на залиту сонцем вулицю. Мешканці країни, побачивши гостя, засипали його запитаннями:
-Хто?
-Який? Чий?
-Що робитемеш?
-Звідки? Куди? З якою метою?
Прибулий розгубився і не знав, що відповісти. Його повели до глави держави. А царювала в цій державі прекрасна фея Морфологія.Привітавши гостя, вона запропонувала подорожньому розшифрувати цифрову схему.
 





Лист.
Друзі, допоможіть розшифрувати схему.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
1.     Слово вчителя
-         А сьогодні, діти, я запрошую вас уявно відвідати один із районів країни Морфології. Давайте спробуємо розгадати його назву.Яке перше запитання почув подорожній,коли потрапив до країни «Морфології»?То як буде називатися наш район?
Так. Справді, ця частина мови – іменник. І ви вже знайомі з нею з початкових класів. Учень-інформатор підготував нам повідомлення про іменник.
2.Інформаційна хвилинка.
Повідомлення учня-інформатора “Що це за частина мови?”
Античні віки називають частину мови – ім’я.Що це за частина мови? Сьогодні такої частини мови, наче й нема. Але ж кажемо ми іменник, прийменник, займенник – назви частин мови, куди входить частинка імен-(ймен-).Справді, в античні часи частина мови ім’я означала не тільки іменник, а ще й прикметник, числівник. Перестала існувати назва ім’я з 1914 року. Іван Нечуй-Левицький вперше чітко поділяє цю велику і єдину частину мови на три: существительны, прилагательны, числительны.Назву іменник почали вживати з 1873 року.
ІV Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів
-Сформулювати тему, мету і завдання уроку допоможете ви, діти.
Мозковий штурм
Зараз сформулюйте і запишіть одним реченням у таблицю відповідь на  питання:
-Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Ваші ідеї.
V Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
1.Робота в групах.(Вибрати головуючого,секунданта,писаря і доповідача.)
-Так ось, діти, ми з вами і потрапили у район Іменників.А я знаю,  що ви вже багато знаєте про цю частину мови.
Опрацювати матеріал “Іменник як самостійна частина мови”і заповнити таблицю:Що ми вже знаємо про іменник? Нові відомості про іменник.
2. Постановка проблемного запитання
-Які нові відомості про іменник ви знайшли в таблиці?
3.Гронування.
Хто?що?                 загальні та власні       істоти –неістоти       відміна
                                           Іменник
Рід       число          відмінки         абстрактні та конкретні    лексичне значення
VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
-         А зараз, діти, я подивлюся, як ви вмієте практично застосовувати свої знання.
1.Вибіркова робота. Завдання з ключем (Завдання: випишіть  іменники. З перших букв іменників  складіть слово)
Перемога, весело, кожен, орнамент, дорога, високо, прекрасний, одяг, допомагати, творити, робота, повільний, острів, великий, три, синій, журба.
(Перемога, орнамент, дорога, одяг, робота, острів, журба – подорож)
2.Творча робота.
-Спробуйте описати будь-яку пору року ,використовуючи лише іменники та прикметники.(Після відповідей учнів вчитель зачитує свій опис .)
3.Гра «Склади слово.»
Літературознавство.(З літер слова скласти якомога більше слів-іменників.)
-Чи були серед зачитаних слів власні назви?
4.Кодовий диктант(іменник-1,інша частина мови-2.)
Змагання,яскравий,людина,соловейко,читає,щастя,безмежний,вгорі,господиня,фантазія,він,хлопці.(1-2 -1-1-2-1-2-2-1-1-2-1.)
-Чи запам’ятали ви іменник,вжитий у множині?
5.Робота з підручником.Вправа 211.Виписати з тексту іменники,ставлячи їх  у множині.
 6.Змагання-естафета.(1 варіант-іменники-істоти, 2-неістоти.)
7. «Чарівна скринька.»
-Діти,ви про щось мрієте? Запишіть свою мрію на листочку одним словом-іменником і покладіть до скриньки. Можливо ваша мрія здійсниться.
VІІ .Підсумок уроку.
-Ось і урок наш закінчується. Подорожній вирішив записати у свій щоденник усе, про що  дізнався в країні Морфології. Першими його рядками були: “Я перебуваю у країні Морфології. Морфологія – це…”
Рефлексія
-         Що записав мандрівник у своєму щоденнику про Морфологію?
-         Яка частина мови називається іменником?
-         Які морфологічні ознаки іменника ви знаєте?
-         Яку синтаксичну роль виконує іменник у реченні?
VІІІ. Домашнє завдання.
Випишіть з художньої літератури 5 реченьпро осінь, визначіть синтаксичну роль іменників.


Тема. Володимир Винниченко «Федько - халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ  героя. Федько як особистість.  
Мета: формувати ключові компетентності:
уміння вчитися-самоорганізовуватися до навчальної діяльносі;
загальнокультурну-дотримуватися норм мовленнєвої культури,зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
здоров’язбережувальну:викликати позитивні емоції шляхом ігрових вправ;
соціальну-проектувати стратегії власної поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших;
інформаційну-формувати бажання і вміння орієнтуватися в інформаційному просторі;
комунікативну-удосконалювати вміння дітей формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її результатами.
Формувати систему  предметних компетентностей і  компетенцій шляхом виконання  навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих  завдань відповідно до змістових ліній:
емоційно-ціннісну-провести спостереження за вчинками героїв оповідання;
 літературознавчу-проводити  пошуково-дослідницьку діяльність у галузі літератури(визначити риси характеру Федька,що вирізняють  його з-поміж хлопців,звернути увагу на суперечливість  характерів Толі і Федька,проаналізувати роль худ. засобів у творі);
 загальнокультурну-усвідомити найважливіші цілі моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро,порядність,чесність.
 Тип уроку: урок формування  та вдосконалення вмінь і навичок.
Обладнання: підручники, зошити з літератури, портрет письменника, збірки його творів, виставка учнівських малюнків-ілюстрацій, аркуші для роботи над образами Федька і Толі..
Методи і прийоми: «Займи позицію», «Гронування», «2-4-всі разом», «Видиме-невидиме», «Кольорова феєрія».
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент.
У народі говорять «Слова щирого вітання дорожчі частування.» Доброго дня всім. Перш, ніж ми розпочнемо пізнавати чарівний світ художнього слова, виконаємо звичне, але дуже потрібне завдання: налаштуємо свій емоційний настрій так, щоб праця на уроці кожного з вас була цікавою, творчою, ефективною. Тому для цього візьміть, будь ласка, аркуші паперу і напишіть своєму однокласнику про його хороші, на вашу думку, якості. Прошу.
1-й слайд
Девіз нашого уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
-         А щоб ваша праця була плідною -Познайомтеся з критеріями  картки самооцінювання.
ІІ. Актуалізація  опорних  знань  учнів.
- Кілька уроків тому ви  вивчили поезію Лесі Українки «Як дитиною бувало…». Пригадаймо її зараз.
(Учениця  читає  перші  дві  строфи  поезії)
-Отже, героїня твору  була гордою.
 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.Оголошення теми  і мети уроку.(Записати на дошці)
-А чи замислювалися ви над тим, які ви? Які люди вас оточують? Чи у вашому характері присутні такі риси, як гордість, чесність, справедливість, людяність?
Сьогодні на уроці ми намагатимемось усвідомити найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою, щедрою на добро, порядність, чесність.
Тема нашого уроку: Володимир Винниченко. «Федько - халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя.  Федько як особистість
(записуємо дату)
ІУ. Завдання  уроку  та  очікуванні  результати. (Записати на дошці)
Завдання уроку. На уроці ми з вами визначимо риси характеру Федька, які вирізняють його з кола друзів – однолітків, прокоментуємо їх. Висловимо своє ставлення до нього. Порівняємо образи Федька і Толі, зробимо відповідні висновки.Висловлюватимемо   судження   про важливість   і   цінність   прояву найкращих людських якостей.
-З’ясуємо,чого ж ви очікуєте від уроку?
Закінчіть речення «Думаю, робота на уроці буде цікавою і повчальною, бо...»
А ще, я сподіваюсь, наша сьогоднішня розмова залишить добрий слід у душі в кожного із вас.
У.Узагальнення і систематизація знань.
Ви вже навчилися розрізняти головних і другорядних персонажів. То хто ж головний герой оповідання і чому?
1.Характеристика  Федька.
- Отже, головною  дійовою  особою  є  Федько. А  який  він?  Зачитайте опис (с.80)  
1)Словникова робота
Халамидник – бешкетник, пустун, урвитель.
2)Робота з текстом
-Згадаймо, як  поводиться  хлопчик  під  час  гри  в  піску?(Зачитати с.80)
- Перекажіть коротенько,  як  він  веде  себе  під  час  запуску  змія  дітьми?
 - Як   поводить  себе  підліток, коли  батько  карає  його?(с.83)
- Яким  ви  побачили  Федька  на  річці, коли  він  рятував  Толю?
- У  чому  ж  незвичність  поведінки  хлопчика?
(Федько  непередбачуваний, іноді  недобрий, але  благородний, чесний, справедливий, здатний  на  самопожертву.)
- Діти, на  дошці  ви  бачите  ім’я  нашого  героя. Напишіть, будь  ласка, слова, з  якими  асоціюється  у  вас  цей  хлопчик.
3)Гронування. (Ім’я  написано  зеленим  кольором.)Перевірка 
2.Характеристика  Толі.
 1.) Робота з текстом
- А  зараз  знайдіть  і  прочитайте  опис  зовнішності  Толі. ?(с. 84 Це була дитина ніжна…)Яку  поведінку  хлопчика  можна  передбачити, виходячи  з  цього  опису
- Чи  викликає  у  вас  симпатію  Толя? Чому?
- Передайте  діалог   між Федьком і  батьком Толі, який  свідчить  про  порядність  першого  і  ницість  (нікчемність, підлість) другого  героя. ( с.97 Підождіть Іванихо…)
 - Запишіть    слова, з  якими у вас  асоціюється  Толя.
2.)Гронування. (Ім’я  написано червоним  кольором))
- Слова, з якими асоціюються у вас хлопчики, різні. А чи є у них щось спільне?
  3.Завдання пошуково-дослідницького характеру.
З’ясуйте  спільні риси: однолітки, живуть в одному дворі, цікаві, люблять пригоди…
4.Методичний прийом «Видиме-невидиме»   2-й слайд
 -Діти, знайдіть у тексті слова та вирази, якими щедро наділяють Федька ровесники, батьки і навіть сам автор.
(Розбишака-халамидник, халамидро, босявка, сибіряка, мурло репане, люципер, пробийголова,ідоляка зайдиголова, шибеник, ірод, паршивець, падлюка.)
-Що говорять про Толю? ( Дитина ніжна, делікатна, смирна).
-Що ми бачимо за масками? Чи дійсно наші герої такі?

5..Складання таблиці  «Удаване і справжнє в персонажів оповідання «Федько-халамидник»»
           Федько                                                          Толя
Удаване                            Справжнє                  Удаване                 Справжнє
-Жорстокість                                 -сила волі                                   -делікатність                   -егоїзм
-схильність до розбою                  -мужність                                   -слухняність                    -підлість
                                                          -доброта                                      -гідність                            -обмови
                                                           -порядність                                                                            -жорстокість
Отже, за маскою ми побачили, як ховається зло і яке беззахисне добро.
 6.Фізкультхвилинка .Вправа  «Втрачена  послідовність» (Розставити малюнки  відповідно до того,як розгортаються події у творі. Якщо я показую на неправильну послідовність, діти  легенько тупотять ногами  і крутять головами,  правильну –плескають в долоні. Один учень із класу вибігає й переставляє малюнок  у логічній послідовності)
7.Метод «2-4-всі разом»
-Чи важко розпізнати людину, дізнатися, що в ній справжнє, а що удаване?
Так                                                                                      Ні
Аргументи                                                                     Аргументи
(Кожна дитина  вибирає відповідь  лише одну і наводить аргумент,після цього діти працюють у парі, доводять свою думку, потім об’єднуються у четвірки, але всі повинні дати лише одну відповідь- «так» чи «ні». Врешті всі роблять певний висновок- Висновок:потрібно докласти чимало зусиль, щоб розібратися, де є добро, а де зло.
-А  чи  помітили  ви, якими  кольорами  написані  імена  хлопчиків? Як  ви  думаєте, що  символізують  у  нашому  випадку  ці  кольори?
-         (Червоний  колір, яким  написано  ім’я  Толя, начебто  застерігає  нас, промовляє, що  не  можна  чинити  так, як  Толя. А  зелений, як  колір  світлофора, відкриває  нам  дорогу  до  доброти, чесності, благородства, дружби).
8. «Кольорова феєрія» .Створення кольорового»  внутрішнього світу героїв. Перед нами тільки що розкрилися душі героїв твору, тобто їх внутрішній світ. Спробуємо зобразити все це за допомогою кольорів.
-Діти,попробуйте передати кольором внутрішній світ Толі і Федька,зафарбувавши кольорами по три квадратики. (Обгрунтування)
Висновок: ви зуміли розпізнати внутрішній світ героїв: у Федька – це чиста, світла душа; у Толі – підла, скрита, жорстока. (Мені почепити свої кольори)
 9.Словникова робота  3-й слайд
-         Психологи  стверджують: «Особистість – людина діяльна, яка здатна на вчинки, яка живе повноцінним життям».
-Чи можна,на ваш погляд,вважати Федька особистістю?
10.    Проблемне  запитання. (З елементами виразного читання)
-Діти,давайте перенесемося на берег річки, зачитаємо, що ж відбувалося  там ,коли Толя опинився серед  крижин. (с.94) 2 абзаци.(Звернутися до малюнка)
 - А  зараз  уявіть, що  ви  знаходитесь  на  березі  річки, по  якій  іде  крига. Подумайте, які  слова, знаючи  тип  характеру  обох  підлітків, ви  б  сказали  хлопцям, щоб  зупинити  їх, застерегти  від  необдуманих  кроків, попередити  події, які  призвели  до  трагедії.
- Яка  людина  могла б  вирости  з  Федька, а  з Толі?
11.Моделювання  життєвої  ситуації .Метод «Займи позицію.»
 - Яка  людина  могла б  вирости  з  Федька, а  з Толі?
-Уявіть, що такі ж «Толі» та «Федьки» є і в наш час. Кого б ви обрали собі в друзі?  Займіть позицію,обґрунтуйте вибір.Як ставилися б один до одного?
12. «Крісло відвертості» (Чи є в мені щось від Федька, Толі?)
УІ.Підсумки.Рефлексія.
1.Бесіда. -Чи вдалося нам виконати завдання уроку?
   -Які завдання для цього робили?
   -Чого навчили вас образи головних героїв?
-Що ви зрозуміли сьогодні для себе?
-Чи пригодиться вам це у житті?
-Чи актуальний цей твір сьогодні?
-Чи справдились ваші очікування ?
2.Гра «Впіймай слово»
Риси  характеру, притаманні  Федькові, діти  «ловлять», плескаючи  у  долоні, а притаманні Толі - пропускають.
Спритний, чесний, черствий, безсердечний, бешкетливий, ласкавий, делікатний, підлий, правдивий, справедливий, пихатий, вірний у дружбі, зарозумілий, боягузливий, мужній, сміливий, відчайдушний, добрий, милосердний, непередбачуваний, дволикий, ввічливий, лицемірний, необережний, плаксивий, жалісливий, любить славу, неслухняний, прагне до лідерства, веселий, тактовний.
3.Слово вчителя .Дякую, я  пересвідчилася, що  ви  розібралися  у  складнощах  характерів  хлопчиків, усвідомили  найважливіші риси, які  повинна  мати кожна людина, такі  як  доброта, чесність, відданість, відчуття  дружби, справедливість.Я  бажаю  вам, щоб  всі  ті   чесноти, які  ви  спіймали  сьогодні  у  свої  долоньки, стали  вашими  і  ніколи  не  перетворились  на  ті, які  ви   пропускали.
УІІ.Оцінювання.
Заповнення учнями картки самооцінювання
УІІІ.Домашнє  завдання.
Підібрати прислів’я, що характеризують Федька  та Толю.

Укр.літ. 6 клас
Тема.Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки». Аналіз поведінки героїв, їхніх учинків,морального вибору в різних життєвих ситуаціях.
Мета:формувати ключові компетентності:
уміння вчитися-самоорганізовуватися до навчальної діяльносі;
загальнокультурну-дотримуватися норм мовленнєвої культури,зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
здоров’язбережувальну:викликати позитивні емоції шляхом ігрових вправ;
соціальну-проектувати стратегії власної поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших;
інформаційну-формувати бажання і вміння орієнтуватися в інформаційному просторі;
комунікативну-удосконалювати вміння дітей формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її результатами.
Формувати систему  предметних компетентностей і  компетенцій шляхом виконання  навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих  завдань відповідно до змістових ліній:
емоційно-ціннісну-осмислювати творчо художній текст,аналізувати вчинки героїв,розкрити риси їх вдачі,аргментуват свій вибір;
 літературознавчу-розуміти взаємозв’язок компонентів літературного твору,форми і змісту;
 загальнокультурну-визначити загальнолюдські цінності,утілені у худ. творах.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Обладнання:  портрет В.Нестайка,  ілюстрації дотвору,  уривки із кінофільму,  презентація,   завдання для роботи в групах, парах, «дерево рішень»,картки самооцінювання.
Хід уроку
І.Організаційний момент
 Сьогодні у нас незвичайний урок:
У світ фантазії зробимо ще один крок,
А з творчістю ми вже стрічались не раз;
І знову вона завітає до нас.
Це час міркувань, наполегливий час.
Цікаві завдання чекають на вас.
ІІ. Мотивація навчальної  діяльності
-Хто не любить пригоди? Власне, у кого їх не було? У тім то й річ, що в кожного- і не одна. Пригоди бувають різними: приємними і прикрими, несподіваними й передбачуваними. Але обов”язково романтичними: яка ж пригода без романтики?
ІІІ.Оголошення теми уроку.
Діти, сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати над повістю В.Нестайка«Тореадори з Васюківки», на якому  ще раз згадаємо найцікавіші сторінки твору,поговоримо про веселих друзів, які весь час вигадують авантюри і потрапляють у пригодницькі ситуації. Відкрийте свої зошити, запишіть число, класна робота, тема уроку: «Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки». Аналіз поведінки героїв, їхніх вчинків,морального вибору в різних життєвих ситуаціях.».(Слайд №1)
 (Запис теми уроку)
- Давайте разом визначимо  завдання нашого уроку.
-(Будемо розвивати вміння і навички виразного читання, переказування, коментування подій та вчинків героїв, вчитимемося аргументувати свою думку. )
         Я бажаю вам отримати задоволення від уроку. Вірю, що кожен запам’ятає щось із сьогоднішньої розмови і обов’язково використає отримані знання і вміння у житті.. А головне, чи вдасться  вам  дати відповідь на ключове питання, поставлене на початку роботи з твором: «Чи може пригодницький твір навчити чогось корисного?» (Сдайд №2) (Звернути увагу на картки самооцінювання)
ІУ. Актуалізація опорних знань
- Для досягнення нашої мети, ми з вами повинні повторити матеріал, який знадобиться нам для подальшої роботи.
1.Бліц – опитування
1. Жанр твору В. Нестайка «Тореодори з Васюківки»?(пригодницька повість)
2. Назвати ознаки пригодницького твору.
3. Довести, що цей твір дійсно повість.
4. Який характер носить твір В. Нестайка?(романтичний)
2.Пригадай твір - назви епізод.(За слайдами  №3,4,5,6,7)
3.Рольова гра
А уявіть собі, що Павлуша Завгородній і Ява Рень прийшли навчатися у нашу школу, у ваш клас. І ви навіть можете з ними поспілкуватися. Ось вам і Павлуша, а ось і Ява.(виходять два хлопці)
П.- Добрий день! Я Павлуша Завгородній. А це Ява. Ява-мій найкращий друзяка і напарник. Ява Рень.
Я.- Мабуть, вам дивно, що то за ім.”я таке-Ява? Ви знаєте , що є такий острів Ява. В Індійському океані.
П.- А може хтось із учнів  знає, чому тебе так назвали? Знайдіть відповідь у тексті твору?
Я.- Зачитайте,а чому всю мою сім”ю вважають інтересною?
П.-А пам”ятаєте, у яку халепу ми нещодавно вскочили? (відповіді учнів)
П.- Але ж ми хотіли як краще. У нас була прекрасна благородна ідея - провести під свинарником метро. Це мало бути сюрпризом. Перша лінія метро у Васюківці! Станція „Клуня”- станція ”Крива груша” .Три копійки в один кінець. Родичі - безплатно. З учительки математики- 5 копійок.
Я.- Нічого не вийшло через ту кляту льоху Манюню, що провалилася в наше метро.
П.- Так, ще й від твого діда дісталося.
Я. і П.- Друзі, ну чому нам так не щастить? Ми ж хотіли якнайкраще!
Учні. – Так, ваші наміри були благородні, але треба розуміти, що збудувати метро- то нелегка справа.
Учитель. – Не засмучуйтесь ви так,  хлопчики, тепер ви точно добре подумаєте перш ніж захочете зробити щось подібне. От вам і перший життєвий урок. Дякуємо вам за те, що поспілкувалися з нами. Сідайте.      
ІV. Робота над темою.
1. Проблемне питання.
- Я бачу вам сподобався твір В. Нестайка. І його герої вам до вподоби завдяки своїм вигадкам та пригодам, їхні мрії подібні до ваших, адже вони ваші ровесники. Але послухайте ще одну думку. До нас прийшов лист від цікавої громадянки з особливими переконаннями.
  
 Шановний вчителю!
За що діти люблять Яву і Павлушу?Як така поведінка може вплинути на виховання підростаючого покоління? З кого брати приклад?! З тих хлопців, які випустили під час лекції в клубі пугутькала, внаслідок чого лектор упав із трибуни і вилив собі на голову графин із водою; повісили на телеантену старі дідові підштаники; зіпсували свинарник! Це хулігани! Я згодна з думкою діда Салимона, що це гангстери, а не хлопці! Ким тут захоплюватись? Як можна дозволяти дітям таке читати?
                                                                                        Громадянка Т.
 
Існує така думка, ніби пригодницький твір має розважальний характер, а його герої не зможуть навчити нас нічого корисного.
2.Робота в  групах
- Для подальшої роботи ми розділимося на  групи і попробуємо спростувати всі обвинувачення  стосовно наших героїв і твору. (Вибитаємо ролі: головуючий, писар, доповідач,секундант) (Визначити час)(4 хв.)
Задання для першої групи – дати відповідь на питання «Чи може пригодницький твір навчити чогось корисного?»
Завдання  для другої групи «У чому, на вашу думку, секрет популярності твору?»
Завдання для третьої групи  
Чи можете ви захистити Яву і Павлушу? Доведіть, що хлопці хороші.
3.Перегляд фрагменту фільму «Тореадори з Васюківки» (07:20-09:45)
- Перегляньте уривок з фільму і дайте відповідь на питання – Яка риса характеру хлопців підкреслена сценаристом фільму. (Фантазери, мрійники, романтики)- Романтично настроєна людина, схильна до мрійності, до ідеалізації дійсності.
4.Виразне читання
Це думка сценариста, який має право на своє бачення твору. Чи однакове зображення вдачі героїв твору сценаристом і Всеволодом Нестайком. Доведіть мені цю думку, посилаючись на текст твору. (Уривок 1.« Давай влаштуємо бій биків…»(с.144))
5.Перегляд епізоду «Бій тореадорів»(19.45.-23.45)
6.Робота з текстом (виразне зачитуваня уривка(с.146-147.Уривок 2.  «Ява поправив на голові капелюшка…»)
5.Робота над характеристикою героїв твору(Слайд №8)
Запишімо те хороше, що притаманне хлопчикам, і те, що, на вашу думку, не красить підлітка.
          +                   ПАВЛУСЬ             ―
                                         ЯВА                            Бешкетники, неслухняні
                                                                       необачні, не бажають учитися
Кмітливі
Винахідливі
Люблять тварин
Вміють дружити                                                                 
- А взагалі-то ,на вашу думку, вони позитивні чи негативні герої?
-А як ми можемо пояснити їх негативні прояви поведінки.?
6. «Хвилинка мудрості» (Слайд №9)
- Поясніть, будь ласка, народне прислів’я: «Кожна пригода – до мужності дорога».
                   -( Потрапляючи у складні і захоплюючі пригоди, хлопці завжди намагалися довести власну самостійність і винахідливість. Хоча вони і бешкетують, але в кожного з них добре серце і вони вміють цінувати дружбу.
- Чим більше було пригод, тим міцнішою ставала їхня дружба. Павлуша одного разу висловив: “Дружба! Велике це слово – дружба! Може, найбільше із усіх слів людських”.)
-Так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.
-А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?
- Іншого я від вас не очікувала. Ну якщо наші герої такі близькі вам, давайте спробуємо пояснити їхню поведінку, допоможемо зрозуміти природу їх пригод.
7.Робота в парах.Заповнення таблички «Життєві ситуації»
Життєві ситуації
Вибір хлопців
Після будівництва «метро» залишилась  велика яма

Хлопці посварилися через вибір кандидатури на «бика» й побилися

Герої роздратували корову,вона підкинула Яву,а потім загнала хлопців у болото

Герої почули скимлення цуценяти в криниці

У селі прорвало греблю, частину хат затопило,люди опинилися в небезпеці

8.Аналіз ситуацій. Евристична бесіда
-Чому не вдалось побудувати метро?(не вистачило знань, взялись за непосильну роботу)
-Чим же закінчився бій биків?(це теж наука,небезпечне заняття,воно вимагає певних фізичних якостей, вміння, вольових якостей, чого у хлопчиків ще не було )Висновок. Гарні були мрії у наших героїв, але кожного разу вони розбивались об дійсність, не збувались.
V. Підсумок уроку. 
1. «Дерево рішень»
Васюківські «тореадори» завжди мають благородні наміри, але через брак досвіду і знань, на жаль, іноді потрапляють у прикрі ситуації. Нерозлучні друзі обмірковуючи вчинки, вміють усвідомити помилки й намагаються їх не повторювати, хоча відразу вигадують і здійснюють нову авантюру. Давайте допоможемо хлопчиками, дамо поради, що їм необхідно зробити, щоб їхні мрії здійснювалися і все задумане збувалося. Напишіть пораду на зеленому листочку і прикріпіть до «Дерева рішень» (учні прикріплюють листочки до дерева, намальованого на ватмані).
 Я впевнена, що у вас також вони є. Але про свої мрії не варто говорити вголос, бо, як кажуть у народі, тоді ми їх сполохаємо і вони не збудуться… У мрії є крила, тому вони і називаються крилатими. А ще вони теплі, тому їх називають рожевими.
Їм треба простір, віра і широкий світ…
Тому я пропоную заплющити очі й подумати про свою найпотаємнішу мрію. Хай летять вони на крилах у світ, допомагають нам його відкривати. Чим більше мрії пізнають світ, тим ви будете щасливішими. 
2. «Закінчи речення»(Слайд № 10)
- «Повість «Тореадори з Васюківки» допомогла мені зрозуміти, що…»
-Твір написаний у 1963 році. Що ж наближає літературних героїв до нашого часу?
(Слайд № 11)-Отже, пригодницька література покликана навчати розважаючи. Що саме навчив нас В. Нестайко своїм твором?
-  Дякую, сподіваюся, всі ви отримали задоволення від уроку. Бажаю, щоб ваше дитинство було таким же яскравим і різноманітним, як у Павлуся з Явою, щоб кожен з вас був непересічною особистістю, яка не забуває про закони моралі та етики.
VI. Оцінювання учнів .
Заповнення картки самооцінювання .Підрахуйте, будь ласка, кількість отриманих балів. 
VII.  Домашнє завдання
Усний твір: «Як зробити своє життя цікавим»(Слайд №12)















































































Сітка «Елвермана»? зробить на запас



На запас    Інд.завд.
Перекажіть від імені матері Федька, що вона думає про свого   сина?
- Мій синочок Федько був справжнім сибірякою. Часто хлопці з вулиці жалілися своїм батькам на нього, а ті про це розповідали мені. Я дуже втомилася від цих прикрощів, які завдавав хлопець, адже через нього ми могли залишитися без даху над головою. Я його постійно лаяла, грозилася, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить.


Немає коментарів:

Дописати коментар