Конспекти уроків 8 кл

                        Урок української літератури      8 клас
 Тема:Мотив   гармонійного єднання людини з природою у поезії Лесі Українки “Давня весна” 
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст поезії Лесі Українки; розвивати пам’ять, навички виразного  читання  та аналізу ліричних творів, вміння висловлювати власні судження; виховувати любов до природи, естетичний смак.

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до творів, весняні пейзажі, роздатковий  матеріал для роботи в групах та парах, «дерево життя і творчості»Л.Українки.

Хід  уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
1.З'ясування емоційної готовності учнів до уроку.
Доброго дня, діти. Перш, ніж ми розпочнемо пізнавати чарівний світ художнього слова, виконаємо звичне, але дуже потрібне завдання: налаштуємо свій емоційний настрій так, щоб праця на уроці кожного з вас була цікавою, творчою, ефективною. Тому для цього візьміть, будь ласка, аркуші паперу і напишіть своєму однокласнику про його хороші, на вашу думку, якості. Прошу.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
1)Перевірка домашнього завдання
Зачитати виписані парами протиставлення з поеми « Давня казка»
2) Вікторина «Символічне дерево життя і творчості  Л.Українки.»
-Діти, подивіться на символічне дерево життя і творчості  поетеси. Поясність, що означають ті поняття , які написані на цих листочках.
3)Складання «Доміно» — «Життєдіяльність Лесі Українки»

Давайте з вами спробуємо скласти ланцюжок життєдіяльності Л.Українки.
(Леся Українка — письменниця — фольклорист —музикант (фортепіано) —мовознавець (вивчила понад десять мов) —здібності у малюванні —авторка навчальної літератури (написала підручник «Стародавня історія східних народів») — перекладач — керівник гуртка «Плеяда» — автор публіцистичних праць —драматург .)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

І
У. Мотивація навчальної діяльності школярів.

1)Вступне слово вчителя
Німецький пись­менник Ґете зазначав: "Хто хоче розуміти по­ета, мусить піти в його країну". Отож і ми, друзі, щоб зрозуміти цю незвичайну поетесу,  продовжимо далі мандрувати  дорогами, що простелилися пе­ред Лесею.
Думки нашої поетеси постійно блукали високо-високо в небі між зір; глибоко-глибоко в глибинах морських, а сама вона дуже часто опинялася в ліжку, прикута хворобою. Яку ж силу духу треба мати, щоб не зламатися, не впасти у відчай, знайти в собі сили підтримувати інших!. Які ж радощі знаходила слабосила, самотня дівчина, , де знаходила оптимізм? Про це ми поговоримо з вами на сьогоднішньому уроці. А допоможе нам  у цьому поезія «Давня весна»

2)«Криголам» - очікування
     Давайте скажемо (спробуємо сказати), чого ми чекаємо від нашого уроку, що дізнаємося.

V.    Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Створення асоціативного ряду до слова “весна”
 2. Перегляд картини  В.Бакшеєва «Блакитна весна»( бесіда):
- Якою постає перед нами картина весни?
- Які барви переважають на картині? Чому саме такі?
- Чи такою вам уявляється ця пора року?
- Яку картину намалювали б ви? Які кольори у ній переважали б?
3. Слово вчителя.
- Свій творчий шлях Леся Українка розпочала дуже рано: її перший вірш “Надія” написаний у 9-річному віці, а перша поетична збірка побачила світ, коли її авторці йшов 21 рік. Це справді була весна Лесиного життя. Весна, у якій зародилася її поетична творчість. Один з “плодів” цієї весни – поезія “Давня весна”.
4.Робота  над поезією «Давня весна»

1)Виразне читання поезії  Л.Українки «Давня весна»
-     Чим є весна для поетеси?     
(Весна для Л.Українки – це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.)

2) Словникова робота
Стокрила, самотна.
3)Обмін враженнями щодо прочитаного.
1)    які слова вживає поетеса для характеристики весни? (весела, щедра, мила, промінням грала, сипала квітки).
2)    Про що свідчить вислів «весна летіла...», мов стокрила...»? (Весна настала дуже швидко).
3)    Як ви думаєте, чому вірш названо «Давня весна», а не просто «Весна?» (Враження від весни, яку згадує поетеса, було таким сильним, що воно не забулося і через багато років).
4)    Що ми можемо сказати про ліричну героїню вірша, чиїми очима подано ці картини?  (Ніжна, лірична, надзвичайно чутлива до краси природи, до слова).
5) Який дарунок принесла весна поетесі.
6)  Доповнення асоціативного ряду “весна” (за бажанням учнів).

4) Визначення композиції твору.
- А яка ж композиція твору?
Назвіть експозицію: („була весна весела, щедра, мила…”)
зав’язку („а я лежала хвора й самотня…”)
кульмінацію („Ні, не забула! У вікно до мене заглянули від яблуні гілки…”) розв’язку („Моя душа ніколи не забуде того дарунку, що весна дала”).
5)Робота в групах(час- 6 хв, розподілити обов’язки)
Заповнення  «паспорту» вірша.

УІ.Закріплення знань ,умінь,навичок.
1)Виразне читання
Виберіть строфу, яка вам сподобалася найбільше,підготуйтесь до виразного читання її учням класу.
2)Створення "кольорового  настрою"  прочитаної строфи.

1.Робота в парах
1)Визначення віршованого розміру вірша.

2)Робота над репродукцією картини  О.Кириченко «Починається день»
         Чи збігаються барви й динаміка приходу весни, що виникли у твоїй уяві під час читання вірша «Давня весна», із зображеним на картині?(О.Кириченко «Починається день»)

VI.Підбиття  підсумків  уроку.
1)
Інтерактивна гра «Мікрофон».
Продовжити речення: «Було б добре, коли б весна принесла мені в дарунок ,тому що…».
2)Заключне слово вчителя
Ім'я Лесі Українки носять вулиці, театри, школи, бібліотеки. В багатьох містах, де побувала поетеса, відкрито музеї,поставлено пам’ятники. Але найкраща шана пам'яті доньки українського народу — ростити в серцях людей посіяні нею зерна доброти, краси, мужності, волі, братерства.
Я бажаю ,щоб ці зерна якнайшвидше проросли у ваших серцях,думках,поглядах,переконаннях,у ставленні до оточуючихих.

УІІ.Домашнє завдання.

Підготувати запитання  для інтерв’ю з Лесею Українкою.


       Тема:ЗВЕРТАННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ЗВЕРТАННІ.
 Мета: навчити учнів виділяти звертання в контексті, аналізувати їх стилістичну роль, правильно інтонувати речення зі звертаннями, розставляти розділові знаки; розвивати творчі вміння трансформувати прості речення на речення із звертаннями, розширювати речення шляхом самостійного введення в них слів – звертань, конструювати речення за опорними словами, схемами – моделями;  виховувати в учнів самостійність, кмітливість, справедливість, доброзичливість, гуманність, повагу до людей, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.
Обладнання: таблиця «Звертання», дидактичні матеріали для роботи в парах.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
 Хід уроку
 І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної
діяльності.
III. Актуалізація мотиваційних резервів .
1.Перевірка домашнього завдання.(Впр.246.)
2.Дубль-диктант.
3. Метод « Думай ». Розповісти про звертання за опорною схемою.
4.Метод спостереження. Чи можуть займенники ти, ви вживатися в ролі звертань?
 ІV. Виконання практичних завдань творчого характеру.
1. Метод дослідження.
Дайте відповідь на запитання: які закінчення мають звертання у Кл.в.? (за допомогою карток діти відповідають).Завдання: утворіть від імен учнів звертання.
1) Володя, Катя, Василь, Андрій ( -ю).
2) Микола, Ніна, Галина, Саша ( -о ).
3) Вікторія, Лідія, Надія, Софія ( -є).
4) Марко, Вадик, Василько, Сергійко ( -у).
5) Петро, Максим, Едуард, Богдан ( -е).
2. Запишіть подані сполуки у формі звертання:
Пан Президент, друг Дмитро, колега Ткачук, добродійка Івасюк, пан господар, Марія Іванівна, панна Олександра, Аліна Віталіївна, подруга Ірина.
 3. Метод « Розумовий штурм ».
Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи.
* Діти не повинні відповідати образою на образу.
* Школярі дотримуються правил дорожнього руху.
* Люди оберігають навколишнє середовище.
* Восьмикласники цікавляться новинами художньої літератури.
 4. Метод « Творче конструювання .»
Скласти речення з поданими словами таким чином, щоб вони виступали:
а) підметом; б) додатком; в) звертанням. Накреслити схеми речень.
1в. – друг.
2в. – хлопці й дівчата.
 5. Творчий диктант на розширення речень шляхом уведення в них слів – звертань( робота в парах ).
Прочитати прислів’я і приказки. Списати, вставляючи в них слова – звертання.
* Стримуй себе у всьому, а найбільше – у словах.
* Слухай багато, а говори мало.
* Не все говори, часто треба й помовчати.
* Тримай слово за зубами.
* Якщо б ти помовчав, ти б залишився мудрим.
 6. Хвилинка – цікавинка.
- Відгадайте загадки, знайдіть звертання.
*Любі хлопчики й дівчатка, вам загадочка така:
Чи не знаєте ви слово, яке б мало сорок « а »? ( Сорока )
 *О, тренуйтесь, діти, в мові, щоб розумними росли.
А скажіте, що за слово має 100 сполучень « ли »? ( Столи )
 7. Творче конструювання речення за схемою – моделлю.
Записати речення так, щоб воно відповідало поданим схемам.
* Сергій не втрачав віри в себе і не піддавався розпачу.
8. Лінгвістичне дослідження з прийомами взаємоперевірки.
Переписати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Виділити
звертання.
*Припливайте до колиски  лебеді  як мрії, опустіться  тихі зорі синові під вії.
* Виростеш ти сину вирушиш в дорогу.
*Спи ж ти  малесенький  пізній – бо час.
* Відроджуйся й розквітай рідна мово.
* Ти постаєш в ясній обнові, як пісня линеш  рідне слово.
 V. Систематизація знань.
1. Метод « Точка зору ».
* Чи всі звертання мають форму Кл.в.?
* Як пояснити, чому в речення « Повій, вітре, на Вкраїну, де покинув я
дівчину» слово вітер має форму Кл.в.? Це ж неістота.
* Чим відрізняються форми іменників у Н.в. і Кл.в. від інших іменників?
* Чим відрізняється звертання від підмета?
* На яке ставлення до адресата мовлення вказує вживання займенника ти в ролі звертання?
* Чи можна звертатися до старшої людини на ти?
 VІ. Підсумок уроку.
 VІІ. Домашнє завдання.
 Виписати поетичні рядки із звертаннями. Вказати автора слів.



Немає коментарів:

Дописати коментар